2008-12-05

Klaipėdos šviesoforų kosmonautai

 

Kodėl Klaipėdoje kasdien genda šviesoforai, o „žaliąsias" gatvių bangas keičia „raudonosios"

 

Fotonuotraukose:

1. Universalus Klaipėdos šviesoforų taisiklis: dirba itin greitai, nes ir beviltiškai sugedusį šviesoforą pataiso net per 2 mėnesius.

2. Šviesoforų galaktika Nr. M101 (aiškiai matosi chaotiškai dirbančių dvifazių ir trifazių šviesoforų blyksėjimai).

 

Amerikiečiai turi savo kosminių tyrimų agentūrąNASA, europiečiai – savo ESA.

NASA sėkmingai nusiuntė savo aparatą į Marsą. Tas nusileido nesudužęs. Iš pradžių striginėjo ratukai, viena iš antenų. Bet šiaip ne taip Amerikos kosmonautų inžinieriai nuotoliniu būdu marsaeigį pataisė: jis  pradėjo važinėti, rankiojo gruntą, net mėgino gręžti akmenis, o jų spektrinius duomenis siųsti į Žemę.

Europiečių zondas su analogišku aparatu pradingo be pėdsakų Marso vandenynuose ar dykumose. Iki šiol spėliota, kad gal avarinis plūduras nesuveikė, ar parašiuto tinklai į sraigtą įsipainiojo.

Norėdami tiksliau išsiaiškinti sudužimo ar nuskendimo priežastis, ES paskelbė konkursą tarp ES šalių.

Prizas –šalies laimėtojos kosmonautas siunčiamas artimiausiu reisu į Mėnulį be eilės.

Šiame konkurse nusprendė dalyvauti Klaipėdos m. savivaldybės kosminių tyrimų laboratorija, kurios pavadinimas UAB "Sam-gryža".

Kaip tyrimo būdą pasirinko mokslinį eksperimentą. Siekdami nustatyti, kuri aparatūros dalis neatlaikė Marso atmosferos, europietiško marsaeigio valdymo plokštes sumontavo sankryžų šviesoforuose ir bandė patikrinti, ar jos veikia.

Pirmiausia marsaeigio pagrindiniai valdymo mazgai buvo išbandyti Smiltelės gatvės ir Šilutės plento sankryžoje ant šviesoforų. Šviesoforas iškart sugedo.

Dėl viso pikto nuspręsta eksperimentą pakartoti kitame miesto gale, tačiau ir čia situacija analogiška: sugedo ir kitas šviesoforas - Taikos prospekte, ties pėsčiųjų perėja prie buvusios 3-iosios poliklinikos.

Visas pajėgas [N.P.: kelias dešimtis aukščiausios kvalifikacijos kosminių inžinierių] metėme ten ir šiaip ne taip sutvarkėme pastarojo valdiklį, dabar grįšime prie Šilutės plento ir Smiltelės gatvės sankryžos šviesoforo", žadėjo "Sam-gryžos " generalinis konstruktorius Antanas Kosmojonas.

Nors šie moksliniai eksperimentai ir sudarė tam tikrą diskomfortą klaipėdiečiams, tačiau pasak "Sam-gryžos " generalinio konstruktoriaus A. Kosmojono, bandymų – klaidų būdu pavyko išsiaiškinti kosminio zondo odisėjos nesėkmių priežastį.

Pasirodo, kad kalčiausi - vokiečių kosminiai inžinieriai. Nes jų sukurti valdikliai – visiškas šlamštas.

Štai ir paaiškėjo, kodėl ES marsaeigis ištiško: jame įrengtos vokiškos smegenys – valdiklis  - nesikoreliavo su kitų šalių įranga, strigo jo dvifazis, nebekontaktavo trifazis, dėl to užspringo starteris, užblokavo karterį, užsiklynijo vairalazdė, nebesisuko sraigtas, to pasekmėje sprogo brandspoitas, sulaužydamas kliverį, nublokšdamas španhautus ir tokiu būdu išcentruodamas stakselį, kuris perdegino diodinius marsaeigio šviestuvus. Todėl kosminis aparatas leidosi be šviesų ir, nepamatęs tamsoje senovinio marsiečių kanalizacijos dangčio nusileidimo trasoje, į jį atsimušė ir ištiško į labai smulkius gabaliukus.

Dangtis buvo atsiknojęs, nes tos trasos statybinius darbus prižiūrėjo Marso ūkio departamentas. Tas pagrindinis kadaise galingos civilizacijos departamentas dirbo aplaidžiai, todėl visa civilizacija ir išnyko. Gaila tik, kad į jų paliktą broką dūžta Europos kosminės viltys. Iš kitos pusės, jei būtų veikę dvifaziai diodiniai šviestuvai ir jei jie būtų gerai koreliavęsi su trifaziais vokiškais valdikliais, tai viskas būtų buvę gerai. Todėl nereikia iš marsiečių daryti atpirkimo ožių.

Iš vienos pusės turėtume džiaugtis – dėkinga už marasaeigio sudužimo priežasties išaiškinimą, ES kosminių tyrimų laboratorija pakels į kosmosą pirmąjį lietuvį.

Tiesa, europietiškas kosmolaivis artimiausiu metu neskris, nes reikia pakeisti tuos brokuotus vokiškus valdiklius į kinietiškos gamybos štepselius. Bet ES kosmoso agentūra pažadą vykdo: nupirko "Sam-gryžos" generaliniam konstruktoriui A. Kosmojonui bilietą į artimiausią Kinijos kosminio laivo reisą. Laimingas atradėjas A.Kosmojonas dabar treniruojasi Japonijos mėnuleigių laboratorijoje.

Tačiau turime ir rūpesčių, nes europietiško marsaeigio liga pasirodė ypač pavojinga. Ji plinta kaip užkrečiama liga, kaip kompiuteriniai virusai, ir aukščiau aprašytu būdu (vokiškas valdiklis-nesikoreliuoja-  antifazės – starteris- karteris – vairalazdė- sraigtas – brandspoitas- kliveris- španhautai – stakselis – perdega šviesoforo diodai) gadina visą uostamiesčio eismo reguliavimo įrangą. Klaipėdos gatvėse pradėjo rastis kamščiai, didėja chaosas gatvėse. Iki šiol buvusios „žaliosios bangos" virsta „raudonosiomis", pvz. visi netoli Liepų gatvės/Šiaurės prospekto sankryžos esantys šviesoforai elgiasi ypač piktybiškai – jie įrengti kas 20 metrų ir pravažiavus vieną, prie kito visada dega raudona.

Ir visur viskas stringa, masiškai nebeveikia, perdega lempiniai ir diodiniai šviesoforų šviestuvai, stringa perprogramavimai, mėnesių mėnesiais nesulaukiama atsarginių plokščių, trūksta kosminių inžinierių įrangos taisymui ir perprogramavimo persigrupavimui.

Pagal kilmės dokumentą – tarsi ir šviesoforas, bet realiai – marsaeigis. Ir kas bjauriausia – neveikia nei taip, nei anaip.

Ši liga net persimetė į Klaipėdos rajoną.

Klaipėdos m. savivaldybės kosminių tyrimų laboratorija UAB "Sam-gryža" bando nustatyti šių ligų paplitimo būdą ir surasti jos išgydymo antigripiną. Deja, visos jos intelektualinės pajėgos sutelktos kovoje su šviesoforų gedimais. Vidutiniškai vienam šviesoforui Klaipėdoje sutaisyti reikia visų 40-ies šios Klaipėdos kosmoso agentūros mokslininkų ir visų 120-ies kosminių inžinierių, 2 mėnesių, be to antra tiek reikia laukti atsarginių detalių iš Bermudų salose įsikūrusios firmos-tiekėjos.

Taigi nėra kam užsiimti problemų gvildenimu. Todėl spėliojama, kad šviesoforų liga plinta per chaotiškai - kur lenda ir kur nelenda- kaišiojamus diodus. Bet gali būti, kad platinama ir per vairuotojų-vyrų keiksmus, bei per vairuotojų-moterų aimanas ir ašaras.

Todėl teko samdyti specialistus galimybių studijai „Kodėl plinta šviesoforų gedimai ir kaip su šiuo reiškiniu kovoti" parengti. Pigiausią kainą pasiūlę Gvinėjos kompiuterininkai tik už 250 000 litų  per rekordiškai trumpą 1 metų laiką parengė 3 lapų išvadas, kurių reziumė – Klaipėdos sankryžoms gali padėti tik Somalio šviesoforistai. Nes padarys tai per rekordiškai trumpą – 10 metų laikotarpį, be to už darbą prašo labai nedidelio užmokesčio – 51 procento AB „Klaipėdos naftos" akcijų. Sako turi labai daug pilnų naftos tanklaivių, bet neturi kur jų ištuštinti.

Tuo tarpu nekonstruktyviai lojanti Klaipėdos miesto opozicija piktybiškai skleidžia gandus, kad Klaipėdos šviesoforus per 3 dienas sutvarkytų M.Gorkio mokyklos 5-os klasės moksleivis Vovka Hakeris. Nes turi sukūręs autorines šviesoforų gydymo programas „Otviortka-ME" ir „Ploskogubcai-XP", kurios atsparios virusams „Šimkynė-98", „Otkatas-NT", bei lietuviškai šio viruso modifikacijai „Atrida-RT".

Komentarų nėra: