2009-05-28

Aplinkos ministras legalizuoja savavales statybas

Fotografijoje - vienas iš nelegaliai pastatytų parkomatų Klaipėdos senamiestyje, kurį kovotojai prieš parkomatus 'papuošė' menine instaliacija.

Užuot nubaudus savavalius statytojus, bandoma juos įteisinti atgalinėmis datomis

Prisidarėte bėdų savavališkai statydami? Pažeidėte teisės aktus, reglamentuojančius statybas ir jus pagavo statybų inspektoriai? Nieko tokio, jei pažįstate ministrą, kuris tuos teisės aktus leidžia: paprašysite jo – jis  pataisys, o Jūs liksite švarutėlis.

Istorija paprasta: Klaipėdos m. savivaldybė, įrengdama parkomatus, nesilaikė Statybos techninių reikalavimų (STR-Ų), kuriuos savo įsakymu tvirtina aplinkos ministras, remdamasis Statybų įstatymu.

O gyventojus, kurie gynėsi nuo į jų kiemus plūstelėjusių automobilių šlagbaumais, vertė praeiti visas tas procedūras. Toks įprastas lietuviškas dvigubas standartas.

Kai tik kreipėmės į apskrities Statybų inspekciją, ta pripažino savivaldybės veiksmus neteisėtas, o statybą – savavalę, nes nebuvo suderinta parkomatų išdėstymo schema, nebuvo šie statiniai pripažinti tinkamais naudoti.

Apskrities Statybų inspekcija pasitikslino raštu Aplinkos ministerijoje, ar tikrai nesilaikyta STR-ų, ir, gavę raštišką patvirtinimą, kad nesilaikyta, surašė savavalė statybos aktą ir davė nurodymą pašalinti trūkumus: „Rinkliavos automatai – nelegalūs statiniai", 15 min., Klaipėda , 2009-05-21.

Savivaldybė užuot tai dariusi, surengė delegaciją pas aplinkos ministrą, kuris, būdamas statybininku, neliko abejingas kito statybininko Klaipėdos mero Rimanto Taraškevičiaus, kuris valdo UAB „Klaipėdos monolitas" akcijų paketą, prašymui ir ... pakeitė STR-ą, parašydamas, kad jis nebegalioja parkomatams. Tai jis padarė 2009 04 30 d. įsakymu Nr. D1-234, kuris buvo paskelbtas 2009-05-07 "Valstybės žiniose". Paskambinus į ministeriją  ir pasakius, kad parkomatas yra aukštesnis, nei 2 metrai, tuoj pat buvo padarytas minėto įsakymo pataisymas iki 2,2 metro aukščio, kad atitiktų jau stovinčius parkomatus.

Manote, kad teisės aktai atgal neveikia?

Klystate. Lietuvoj gal ir neveikia, bet Klaipėdoje ir pas aplinkos ministrą – veikia, žr. straipsnio nuorodą apačioje.

1 pastaba: atkreipkite dėmesį, kaip savivaldybės klerkai sukasi iš situacijos – jie nerašo, kad ministras pakeitė STR-ą, o rašo, kad „išaiškino":

2 pastaba: dabar, remiantis senamiesčiuose ir bet kur miestuose be jokių derinimų ar leidimų galite statyti daiktus, kurių išmatavimai:

„Įrengiami pastoviam ar laikinam naudojimui objektai, kurių matmenys trijų vyraujančių matmenų (aukščio, ilgio ir pločio) objektams neviršija 1,5×1,5×1,5 metro, dviejų vyraujančių matmenų (aukščio ir ilgio ar pločio) objektams – 1,5×3,0 metro ir vieno vyraujančio matmens (aukščio) objektams – 2,20 metro, nelaikomi nesudėtingais statiniais ir jiems netaikomi Statybos įstatymo statiniams nustatyti reikalavimai. Vyraujančiais matmenimis laikomi tie objekto matmenys (aukštis, ilgis ar plotis), kurie už kitus (nevyraujančius) objekto matmenis didesni mažiausiai 5 kartus."

Jau ir taip Lietuvos senamiesčiuose tvyro chaosas – vien kelio ženklų, pvz. Klaipėdos senamiestyje yra 10 kart daugiau kvadratiniame metre, nei pvz. Strasbūre, kuris yra labai saugomas kaip urbanistinis ir architektūrinis paminklas. Jau nekalbu apie visu kitus daiktus ir daiktelius,bet kaip ir bet kur pastatytus miestų centruose. Na gal išimtis – Vilaniaus Gedimino prospektas.

Po tokio aplinkos ministro poelgio, beje atlikto pažeidžiant įstatymą, nes toks STR-o pakeitimas turėjo būti suderintas su Kultūros ministerija, miestų centruose dar labiau padidės netvarka.

Rinkliavą „skandina" kaltinimai nelegalumu

Aurelija Kripaitė / Laikraštis „15 minučių" 15 min., Klaipėda , 2009-05-28.

Per dieną užblokuojama apie dvidešimt automobilių. Kad sistema veiktų efektyviau, ketinama pasitelkti dar vieną pareigūnų ekipažą.

Klaipėdoje šių metų pradžios įvestą rinkliavą už automobilių statymą pastaruoju metu trikdo paskleista informacija, jog pinigus surenkantys automatai pastatyti nelegaliai.

Vairuotojai ėmė ignoruoti automatus, o raginimus sumokėti už stovėjimą atremia sakydami, kad šie įrenginiai stovi nelegaliai, todėl ir mokėti nereikia. Tuo įsitikino ir „15min" žurnalistai – trečiadienį prie Naujojo uosto gatvės „užblokuoto" automobilio šeimininkė aiškino, kad pareigūnų veiksmai neturi pagrindo, automatai – nelegalūs, taigi nelegali ir pati rinkliava.

Patys pareigūnai, teigė, kad tokie vairuotojų atsikalbinėjimai jau tampa įprastu reiškiniu ir pažeidėjams kaskart tenka įrodinėti, kad rinkliava – teisėta.

Valdininkai taip pat patvirtino, kad pasklidus žinioms, neva automatai pastatyti neteisėtai, patiriama nuostolių – rinkliavos surenkama kur kas mažiau nei ankstesniais mėnesiais ir taip smarkiai atsiliekama nuo užsibrėžtų planų.

Skaičiuojama, kad iki tol, kol nebuvo paskelbtos žinios, esą automatai – nelegalūs, per dieną vairuotojai sumokėdavo apie 3200 litų. Dabar skaičiuojama, kad į automatus prikrenta apie 2400 Lt per dieną.

„Pareigūnai turėtų būti žymiai atsakingesni skeldami tokius pareiškimus. Taip pat ir Vyriausybės atstovai, kurie išsako vieną dalį, bet neišsako kitos. Tai daro didelę žalą", – sakė vicemerė Judita Simonavičiūtė. Anot jos, jei ir buvo kokių pažeidimų statant automatus, jie bus išspręsti, o pati rinkliava yra teisėta. Be to, atsiskaityti už automobilio statymą galima ir kitais būdais, nebūtinai naudojantis automatais.

Informacija, kad miesto centrinėje dalyje sustatyti automatai – nelegalūs, buvo paviešinta vasario pabaigoje. Taip buvo pareikšta, kai Kultūros paveldo departamento Klaipėdos teritorinis padalinys patikrino vadinamųjų šių statinių dokumentaciją.

Leidimų nereikėjo?

Pasak Klaipėdos savivaldybės Statybos leidimų ir statinių priežiūros skyriaus vedėjo Gedimino Pociaus, sprendžiant klausimą, kuriai statinių kategorijai priskirtini automatai rinkliavai, buvo kreiptasi net į aplinkos ministrą. „Jis išaiškino, kad šis įrenginys nepriskirtinas ne tik nesudėtingiems statiniams – iš esmės jam net netaikomas statybos įstatymas", – sakė G.Pocius. [N.P.: ne išaiškino, o pataisė STR-ą]. Išaiškinta, neva tokie įrengimai prilyginami kelio ženklams. Todėl jie įrengti teisėtai, nepažeidžiant jokių reikalavimų.

Pasak J.Simonavičiūtės, tokie pareiškimai apie automatų nelegalumą smarkiai sutrikdė pačią rinkliavos sistemą. „Jei savivaldybė su atskiromis institucijomis ir bylinėsis – tai jau vidaus reikalas, o už automobilių stovėjimą reikia mokėti", – sakė vicemerė. Tiesa, paklausta, ar bus siekiama kompensacijos už tai, kad buvo sutrukdyta surinkti planuotas pajamas, vicemerė atsakė, kad tokių užmojų nėra.

Stato naujus automatus

Nuo pirmadienio naujų rinkliavos automatų atsiras Melnragėje. Pajūrio zonoje automobilių statymas bus apmokestinamas nuo pat pirmosios vasaros dienos. Po litą dviem valandoms pastatytą automobilį teks mokėti nuo 10 iki 20 val.

Dalį automatų, kur judėjimas ne toks judrus, ketinama perkelti į kitas miesto gatves ir aikšteles.

Pasak „Klaipėdos keleivinio transporto" vadovo Gintaro Neniškio, bus tariamasi su policijos pareigūnais, kad šie skirtų dar vieną ekipažą tvarkai užtikrinti. „Mūsų žmonėms darbas tapo labai sudėtingas – vairuotojai atsisako mokėti, ima ginčytis", – sakė G.Neniškis.

Dabar per dieną užblokuojama dvidešimt automobilių, baudos jų šeimininkams siekia nuo 50 iki 100 Lt.

Surenkama mažiau pinigų

Skaičiuojama, kad iki tol, kol nebuvo paskelbtos žinios, esą automatai – nelegalūs, per dieną vairuotojai sumokėdavo apie 3200 litų. Dabar skaičiuojama, kad į automatus prikrenta apie 2400 Lt per dieną. Nuo užsibrėžto plano atsiliekama maždaug 25 proc.

Tačiau pastebima, kad vis daugiau vairuotojų už stovėjimą sumoka trumposiomis žinutėmis. Tokiu būdu jau sumokėta apie 13 tūkst. Lt.

Teigiama, kad pasklidusios žinios apie „nelegalias" statybas labiausiai paveikė tuos, kurie už automobilio statymą moka monetomis.

Viliamasi, kad pajamos iš rinkliavos padidės, kai į pajūrį atvyks daugiau poilsiautojų.

Komentarų nėra: